Lasītājs vaicā: Valdes loceklis komandējuma laikā Kanādā iegādājas pamatlīdzekļus un elektroniski pieejamu mācību grāmatu, kas nepieciešama saimnieciskās darbības veikšanai. Visi rēķini izrakstīti uz valdes locekļa kā fiziskas personas vārda ar Kanādas uzņēmumu rekvizītiem, tostarp nosaukumu, adresi, ID numuru, un bez informācijas par pievienotās vērtības nodokli. Apmaksa veikta ar uzņēmuma karti. Pamatlīdzekļi netika deklarēti muitā, to vērtība pārsniedz 150 eiro. Vai šādi rēķini atbilst Grāmatvedības likuma prasībām un var tikt uzskatīti par attaisnojuma dokumentiem? Kas šajā gadījumā notiek ar nodokļiem? Kā pareizi norādīt šos darījumus grāmatvedībā?
Grāmatvedība
07:00, 2. Jan. 2025
Atbilstoši sagatavotajiem grozījumiem Grāmatvedības likumā, kas stāsies spēkā 2025.gada 1.janvārī, strukturētais rēķins par preču piegādi budžeta iestādei nav jāiesniedz. Tomēr, ja ir vēlēšanās, lai budžeta iestāde to apmaksā, tad jāizraksta attaisnojuma dokuments e-rēķina formātā – rēķins samaksai. Uzņēmumi pārsvarā šo dokumentu gatavo kā vienu preču pavadzīmi-rēķinu – vai tas nozīmē, ka arī pavadzīmes ir jāsagatavo strukturētā formātā? Kā šādu pavadzīmi parakstīt? Vai arī šie grozījumi nozīmē, ka, piegādājot preces budžeta iestādei, uzņēmumiem no 2025.gada obligāti būs jāsagatavo divi dokumenti?
Grāmatvedība
12:00, 30. Dec. 2024
Pārtraucot darba attiecības, jāņem vērā dažādi aspekti – dokumentu noformēšana, uzteikuma termiņš un citi. Viens no šādiem faktoriem ir pabalsts un tā apmērs. Vai jāizmaksā pabalsts un kādos gadījumos tas nepienākas?
Grāmatvedība
07:00, 30. Dec. 2024
Lai arī normatīvais regulējums, kas paredz ārpakalpojuma grāmatvežu licencēšanu, ir spēkā jau labu laiku, vēl joprojām netrūkst neskaidru gadījumu, kad praktizējošie grāmatveži nevar droši secināt, vai tiem ir iestājies pienākums saņemt licenci Valsts ieņēmumu dienestā. Apskatām dažas nestandarta situācijas, kad sniegtie pakalpojumi tomēr ir atzīstami par ārpakalpojuma grāmatveža pakalpojumiem un līdz ar to nosaka pienākumu licencēties.
Grāmatvedība
07:00, 23. Dec. 2024
Lasītājs vaicā: Vai apdrošināts klients, par kuru apdrošināšanas kompānija izmaksā tikai 85 procentus no parāda, var tikt uzskatīts par šaubīgu vai bezcerīgu debitoru un atlikušo parādu norakstīt bez uzņēmumu ienākuma nodokļa aplikšanas, pat ja uzņēmums turpina darboties? Vai apdrošināšana ir pietiekams pierādījums?
Grāmatvedība
07:00, 11. Dec. 2024
Lasītājs vaicā: Darbinieka netīšas rīcības rezultātā uzņēmumam ir radušies zaudējumi, grāmatvedībā tie tiek norakstīti kā zaudējumi. Vai uzņēmums drīkst prasīt darbiniekam atlīdzināt šos zaudējumus pilnā apmērā? Vai pastāv iespēja norakstīt tos un nepieprasīt darbiniekam atlīdzināt?
Grāmatvedība
07:00, 20. Nov. 2024
Jau vairākus gadus grāmatvedībā dokumentus saņemam gan papīra, gan elektroniskā formā. Katrā uzņēmumā ir noteikta dokumentu aprites kārtība. Kad gads noslēdzies, gada pārskats sagatavots un iesniegts, tad kārtējo reizi domājam par arhīvu.
Grāmatvedība
07:00, 15. Nov. 2024
Kravu transportēšana starp dažādām valstīm var notikt pa sauszemi, gaisu, ūdeni un dzelzceļu. Atbilstoši precei, kura tiek pārvadāta, jāskatās specifiskais regulējums konkrētā valstī. Pat gadījumos, kad tikai jāšķērso kāda valsts, dažkārt nepieciešams kravas pavaddokuments vai arī speciāla atzīme tajā, kas ļauj kravu transportēt caur konkrētu valsti.
Grāmatvedība
07:00, 11. Nov. 2024
Kuros gadījumos attaisnojuma dokumentos jābūt uzņēmuma rekvizītiem uz rēķina vai čeka, kuros – obligāti jāpievieno čekam bez pilnīgiem rekvizītiem kvīts ar visiem rekvizītiem, bet kuros – uz čeka iztrūkstošos rekvizītus var ierakstīt ar roku pārdevējs vai arī pats uzņēmums?
Grāmatvedība
07:00, 4. Nov. 2024
Ņemot vērā, ka noliktavas pamatdarbība ir preču saņemšana, uzglabāšana un nosūtīšana, tad būtiski ir veikt preču uzskaiti, kas palīdz kontrolēt un pārzināt preču plūsmas. Lai nodrošinātu iespējami pilnīgu un korektu preču plūsmas uzskaiti noliktavā un grāmatvedībā, nepieciešami attaisnojuma dokumenti. Kādi dokumenti palīdz pierādīt preču transportēšanu?
Grāmatvedība
07:00, 28. Okt. 2024
Par avansa norēķinu personām ikdienā saņemu diezgan daudz jautājumus, tāpēc uzskatu, ka šī tēma ir pietiekami aktuāla, lai par to runātu vairāk. Konkrētajā rakstā tiks izskatītas nestandarta situācijas, kuras maldīgi tiek uzskatītas par avansa norēķinu darījumiem.
Grāmatvedība
07:00, 21. Okt. 2024
Kad tiek saņemta samaksa, nepieciešams to apliecināt ar dokumentu – čeku vai kvīti. Ja par čeku viss ir skaidrs, tad par kvītīm un to veidiem var rasties jautājumi. Kādas ir galvenās atšķirības un kā pielietot katru kvīšu veidu?
Grāmatvedība
07:00, 7. Okt. 2024
Lasītājs vaicā: Darbinieks dodas biznesa vakariņās ar partneriem – vai tie ir reprezentācijas izdevumi? Vai tāda ceļojuma, darba brauciena, kas notiek kopā ar sadarbības partneriem, izdevumi uzskatāmi par reprezentācijas izdevumiem?
Grāmatvedība
07:00, 25. Sep. 2024
Kādā laika periodā ir jānomaina rekvizīti rēķinos, ja mainās juridiskā adrese? Kādas sekas var iestāties, ja uzņēmums neizsniedz korektu rēķinu?
Grāmatvedība
07:00, 17. Sep. 2024